Tekst tygodnia:
Beat It
Album: Thriller (1982)
Autor tekstu: Michael Jackson
Obejrzyj na YT
Trochę historii:
Piosenka w całości została napisana przez Michaela Jacksona. Poprawki Quincy'ego niewiele wniosły i Michael chciał, by tylko jego personalia jako producenta widniały na płycie, ale tak się ostatecznie nie stało.
Piosenka jest jedną z najbardziej uhonorowanych- 2 nagrody Grammy (w tym nagranie roku), 2 statuetki American Music Awards, kfm do
Beat It został wprowadzony do Music Video Producers Hall of Fame. W 1989 roku singiel uzyskał platynowy status. Już kilka miesięcy po premierze nakład singla przekroczył milion sprzedanych egzemplarzy. Do marca 2009 odnotowano też w samych Stanach Zjednoczonych 668 000 płatnych ściągnięć. Piosenka często pojawia się w zestawieniach najlepszych singli i wideoklipów wszechczasów.
To trzeci singiel z najlepiej sprzedającej się płyty w historii fonografii-
Thrillera.
Beat It osiągnęło top Billboardu. Dokonanie o tyle niezwykłe, że singiel wydano kiedy jeszcze
Billie Jean, poprzedni numer 1, osiągał wysokie nakłady. Pomysłodawcy, Frankowi DiLeo zależało na tym, by obie piosenki w tym samym czasie znalazły się w top 5 i tak się stało. Zaledwie tydzień po tym, jak
Billie Jean odnotowała spadek z miejsca pierwszego,
Beat It osiągnęło top listy. Takim osiągnięciem może się pochwalić niewielu artystów.
Utwór w Wielkiej Brytanii osiągnął miejsce 3, w wielu innych krajach też dotarł do pierwszej 10-tki.
Piosenkę coverowało wielu artystów, min. Fergie, Fall Out Boy,
Senor Coconut, Amy Winehouse, Weird Al Yankovic. Ten ostatni za tę parodię przeboju Michaela otrzymał nagrodę Grammy. Również w Polsce piosenka ta ma szczęście do nowych "ojców-parodystów"- ZTVorki, Kabaret Dno, Grupa Mozarta.
Kompozycja była wykorzystana w kampanii przeciwdziałającej prowadzeniu samochodu w stanie nietrzeźwym. Za udostępnienie nagrania Michael Jackson otrzymał wyróżnienie od prezydenta USA, który przyjął go w Białym Domu.
Quincy'emu zależało na umieszczeniu na płycie kawałka rockowego.
Michael Jackson pisze:Czasami zdarza mi się napisać piosenkę, którą naprawdę lubię, ale nie mogę się zmusić do pokazania jej komukolwiek. Kiedy nagrywaliśmy album Thriller przez długi czas trzymałem w tajemnicy piosenkę Beat It zanim Quincy zmusił mnie do jej zagrania. Mówił mi stale, że potrzebujemy do tego albumu jednego znakomitego utworu rockowego. Gdzie on jest?- pytał mnie ciągle- Wiem, że go masz. (...) W końcu przekonał mnie, że powinienem mu zademonstrować ten utwór. Przyniosłem więc piosenkę Beat It i zagrałem mu ją, a on był wprost zachwycony. Nie posiadałem się z radości.
Michael też mówi o zamyśle piosenki:
Michael Jackson pisze:Przed napisaniem Beat It często myślałem, że powinienem napisać piosenkę rockową, jaką sam chciałbym kupić, a równocześnie coś, co odbiegałoby zdecydowanie od muzyki rockowej jaką nadawano wówczas przez radio w audycji Top 40.
Piosenka Beat It została napisana z myślą o młodzieży w wieku szkolnym. Zawsze lubiłem pisać utwory, które trafiały do młodych. Pisanie dla nich jest przyjemnością, trzeba jednak znać ich smak muzyczny, gdyż są bardzo wymagającymi odbiorcami. Nie da się ich oszukać. Nadal stanowią najważniejszą dla mnie grupę słuchaczy, ponieważ naprawdę zależy mi na ich opinii. Kiedy polubią jakiś utwór, staje się hitem, bez względu na to co mówią listy przebojów.
Tekst piosenki Beat It wyraża coś, co odczuwałbym sam gdybym znalazł się w trudnej sytuacji. Głęboko wierzę w zawarte w niej przesłanie- że powinniśmy odrzucać przemoc. Mówi ona młodym ludziom, że powinni być rozsądni i unikać kłopotów. Nie chciałbym przez to powiedzieć, że należy nastawiać drugi policzek, kiedy ktoś kopie nas w twarz; chodziło mi o to, że dopóki człowiek nie jest przyparty do muru i pozbawiony wyboru, powinien się wynieść przed wybuchem awantury. Jeśli ktoś bierze udział w bójce i zostaje zabity, nic nie zyskuje, a wszystko traci. Traci on i ludzie którzy go kochają. Takie właśnie miało być przesłanie zawarte w tekście Beat It. Dla mnie człowiek prawdziwie odważny to ktoś kto potrafi rozwiązać konflikty bez bójki i ma dość rozumu by wybrnąć z sytuacji waśnie w taki sposób.
W piosence pojawia się solo gitarowe Eddiego Van Helena z popularnego wówczas wśród fanów rocka zespołu Van Helen.
Michael Jackson pisze:Kiedy Q zatelefonował do Eddiego Van Helena, Eddie myślał, że ktoś robi mu kawały. W słuchawce były jakieś zakłócenia, więc nie poznał jego głosu. Ale Q usłyszawszy, że ma się odczepić, po prostu wykręcił numer drugi raz. Eddie zgodził się wziąć udział w nagraniu i wzbogacił naszą płytę o niewiarygodne solo gitarowe w piosence Beat It.
Eddie Van Helen twierdzi, iż nagrał swoje solo gitarowe za darmo,
jako przysługa. Chłopaki z zespołu, menadżer i ktokolwiek z kim wtedy rozmawiałem nazywali mnie głupcem. Ale nie wykorzystano mnie. Wiedziałem, co robiłem. Nie robię czegokolwiek, bo muszę, ale bo chcę. Kumple z kapeli wyjechali wtedy z miasta, więc pomyślałem, że nikt się nie dowie, jeśli zagram na płycie tego dzieciaka. Nie chciałem pieniędzy. Umówiłem się z Michaelem, że da mi kiedyś parę lekcji tańca.
Quincy Jones, muzycy zespołu Toto i Michael przyjechali do domu Van Helena z demo utworu.
Steve Lukather wspomina:
Nagraliśmy solo Eddiego, ale Quincy uważał, że jest za ciężkie. Zatem musiałem zredukować nadmierny dźwięk gitary i efekt znamy z płyty.
Z niepotwierdzonych wiadomości wynika, że ostatecznie Eddiemu Van Helenowi zapłacono 120 tyś. Według marketingowców zaproszenie Van Helena, było mistrzowskim chwytem, by ściągnąć zainteresowanie białego odbiorcy zorientowanego rockowo. Podobnym chwytem była kompozycja
The Girl Is Mine, duet z Paulem McCartneyem. Pomysł był zgodny z przesłaniem Michaela, by swoją muzyką łączyć ludzi wszystkich ras.
Quincy Jones:
Kiedy skończyliśmy nagrywać, zajmowaliśmy na raz trzy studia, wspomina Jones.
Eddie Van Helen w jednym nagrywał solówkę, Michael w drugim śpiewał przez tubę, a w trzecim wszystko miksowaliśmy. Pracowaliśmy przez pięć dni i nocy bez zmrużenia oka. W pewnym momencie przeładowane głośniki eksplodowały.
Tuż przed solo gitarowym można usłyszeć, jak ktoś by pukał do drzwi. Mówi się, że w czasie nagrania ktoś wszedł do studia, wcześniej pukając. Z innej historii wynika, że to sam Eddie zapukał w gitarę.
Na koncercie w Dallas na trasie Victory w 1984 roku Eddie Van Helen wykonał na żywo swoją partię gitarową.
Piosenka nagrana jest w tonacji E♭ i ma umiarkowanie szybkie tempo 132 bitów na minutę. W piosence rozpiętość oktaw głosu mieści się miedzy B3 a D5.
Utwór wysoko był ceniony przez recenzentów, przez wielu z nich wymieniany jako najlepszy utwór z
Thrillera.
W jednej z późniejszych recenzji krytyk stwierdził, że dzięki połączeniu czarnego funku i r'n'b z białym rockiem została przełamana bariera rasowa i że bez
Beat It prawdopodobnie nie doszłoby do podobnego zderzenia dwóch muzycznych światów w nagraniu
Walk This Way Aerosmith i Run DMC.
Podobne walory społeczne ma krótki film muzyczny do
Beat It.
Raczkująca wtedy MTV odmówiła emisji filmu zasłaniając się formatem stacji "strictly rock'n'roll" (Michael miał uraz do podobnych blokad dla muzyków z powodu ich koloru skóry, kiedy gazeta
Rolling Stone odmówiła mu cover story, bo
czarni na okładkach nie zwiększają nakładów). CBS zagroziło wtedy MTV, że jak nie będą emitować
Beat It, wtedy stacja nie będzie miała dostępu do nagrań żadnego z artystów nagrywających dla CBS. To, plus ogromna już wtedy popularność M. Jacksona spowodowało zmianę decyzji szefów MTV.
Kfm inspirowany jest innym filmem, pełnometrażowym
West Side Story. W
Beat It pojawiają się dwa gangi, które walczą ze sobą. W czasie walki pojawia się Michael, rozdziela ich, a natężenie napięcia rozładowuje tańcem, do którego wszyscy się przyłączają.
Takie rozwiązanie fabuły mogło być nie przyjęcia przez część widowni, która Michaela nie utożsamiała z gettem. Michael wpadł na rewolucyjny, a odważny pomysł, by do filmu zatrudnić prawdziwych członków gangu. Tak też się stało- w
Beat It pojawia się 80 członków gangu i 18 profesjonalnych tancerzy, w tym choreograf
Beat It, Michael Peters. Reżyserem
Beat It jest Bob Giraldi.
Michael Jackson pisze:Czułem, że piosenkę Beat It należy interpretować najzupełniej dosłownie, tak jak została napisana- pokazać walkę dwóch gangów na ulicach niebezpiecznej dzielnicy miasta. Musiało to być brutalne. O to chodzi w tej piosence.
Po powrocie z Anglii do Los Angeles obejrzałem próbkę filmu Boba Giraldi i wiedziałem, że on właśnie jest reżyserem jakiego poszukuję do Beat It. Ogromnie mi się podobała jego technika narracji, więc odbyłem z nim rozmowę na temat mojego kfm. Skonfrontowaliśmy nasze pomysły i tak zrodziła się koncepcja. Zastanawiając się nad warstwą fabularną przerabialiśmy ją i modyfikowali.
Pisząc Beat It miałem na myśli gangi uliczne. Zebraliśmy wiec kilka najbardziej agresywnych gangów w Los Angeles i zaprosiliśmy je do współpracy przy kręceniu tego filmu. Pomysł okazał się dobry, a mnie dostarczył wielu interesujących przeżyć. Mieliśmy na planie sporo twardych facetów,a ich stroje nie pochodziły z filmowego magazynu kostiumów. Ludzie którzy zagrali w pierwszej scenie, w sali bilardowej, nie byli aktorami, lecz prawdziwymi członkami gangów. Wszystko było autentyczne.
Nie miałem dotąd wiele do czynienia z prawdziwymi przestępcami, a ci faceci wyglądali z początku naprawdę groźnie. Ale mieliśmy w pogotowiu obstawę i byliśmy gotowi na wszystko co może się wydarzyć. Oczywiście przekonaliśmy się wkrótce, że nasze środki bezpieczeństwa nie są w ogóle potrzebne, że członkowie gangów są w większości skromnymi, sympatycznymi ludźmi i że odnoszą się do nas życzliwie. Zapewnialiśmy im wyżywienie podczas przerw, a oni sprzątali po sobie i odnosili tace z naczyniami. Zdałem sobie sprawę, że ludzie chcący uchodzić za złych i bezwzględnych pragną się po prostu jakoś wyróżnić. Tym facetom od początku chodziło o popularność i uznanie, a teraz mieli dzięki nam pokazać się w telewizji. Byli zachwyceni. - Spójrzcie na mnie- myśleli- jestem kimś. Myślę, że to właśnie jest przyczyną, dla której liczne gangi robią to co robią. Ich członkowie są buntownikami, ale buntownikami którym zależy na uznaniu i szacunku. Podobnie jak my wszyscy, chcą zostać zauważeni. A ja dałem im taką szansę. Stali się gwiazdami- choćby na kilka dni.
Traktowali mnie wspaniale- byli uprzejmi, spokojni, uczynni. Po sekwencjach tanecznych z uznaniem oceniali moje występy, a ja czułem, że mówią szczerze. Chcieli zebrać wiele autografów i często gromadzili się wokół przyczepy w której mieściła się moja ruchoma garderoba. Dawałem im wszystko, czego chcieli: autografy, fotografie, bilety na występy. Byli miłymi chłopcami.
Dzięki temu eksperymentowi nasz materiał zdjęciowy wydawał się autentyczny. Z Beat It wiało grozą i można było namacalnie odczuć nastroje występujących w nim osób. Czuło się ich uliczny rodowód i realia ich życia. Wystarczy spojrzeć na film, by przekonać się, że są to naprawdę twardzi faceci. Grali siebie samych i wypadało to autentycznie. Nie było to aktorstwo- staraliśmy się go za wszelka cenę unikać. Oni po prostu byli sobą- a film opowiadał o ich przeżyciach.
Zawsze się zastanawiałem czy tak właśnie odczytali piosenkę, którą śpiewałem.
Beat It na MTV zostało ocenzurowane.Wycięto scenę, w której przywódcy gangów mierzą się na noże. W jej miejsce wmontowano powtórkę ujęć z wcześniejszych fragmentów filmu.
Kfm został uhonorowany statuetkami AMA, Black Gold Awards oraz 7 statuetkami The Billboard Video Awards. Zarówno czytelnicy jak i krytycy czasopisma
Rolling Stone jednogłośnie uznali
Beat It video numer 1. Kfm do
Beat It zostało później wprowadzone do Music Video Producer's Hall of Fame.
Istnieje film niemy pt.
Beat It, z 1918 roku. W filmie tym występuje Harold Lloyd, obok Charliego Chaplina i Bustera Keatona największa gwiazda filmów tamtej epoki. Michael Jackson był wielkim admiratorem kina niemego.
Harold Lloyd
Są tacy, którzy puszczając piosenkę od tyłu, w refrenie słyszą słowa:
Believe, believe is someone watching?
Piosenka towarzyszyła Michaelowi na każdej trasie koncertowej, począwszy od
Victory, a zakończywszy na przygotowaniach do
This Is It.
W 2006 roku singiel został ponownie wydany jako dualdisc, wraz z kfm, w ramach wydawnictwa
Visionary. W 2009 roku, po tragicznej śmierci Michaela, singiel wrócił na listy przebojów.
W drugiej połowie lat 90-tych na jednym z singli jako b-side pojawił się taneczny remix piosenki, autorstwa Moby'ego. W 2008 roku, na specjalnej edycji
Thrillera jako bonus pojawiła się nowa wersja piosenki, z Fergie na wokalu.
W 2009 roku, na dwupłytowym albumie
This Is It, można usłyszeć jedno z wczesnych dem piosenki.
W głosowaniu forumowiczów MJPT piosenka zajęła miejsce 6. w 2009 i 7. w 2010 na liście najlepszych piosenek Michaela Jacksona solo z okresu Epic. W 2007 roku piosenka przegrała z
Billie Jean, stając się #2 najlepszym utworem z
Thrillera.
Lista płac:
* Written and composed by Michael Jackson
* Produced by Quincy Jones
* Co-produced by Michael Jackson
* Featuring: Guitar solo by Eddie Van Halen
* Rhodes and synthesizer: Greg Phillinganes
* Keyboards: Bill Wolfer
* Synclavier: Tom Bahler
* Synthesizer and synthesizer programming: Steve Porcaro
* Synergy: Greg Smith
* Guitars, electric Bass: Steve Lukather
* Guitar: Paul Jackson
* Drums: Jeff Porcaro
* Drum case beater: Michael Jackson
* Vocal arrangement by Michael Jackson
* Rhythm arrangement by Michael Jackson and Quincy Jones.
They told him don't you ever come around here
Don't wanna see your face, you better disappear
The fire's in their eyes and their words are really clear
So beat it, just beat it
You better run, you better do what you can
Don't wanna see no blood, don't be a macho man
You wanna be tough, better do what you can
So beat it, but you wanna be bad
Just beat it, beat it, beat it, beat it
No one wants to be defeated
Showin' how funky and strong is your fight
It doesn't matter who's wrong or right
Just beat it, beat it
Just beat it, beat it
Just beat it, beat it
Just beat it, beat it
They're out to get you, better leave while you can
Don't wanna be a boy, you wanna be a man
You wanna stay alive, better do what you can
So beat it, just beat it
You have to show them that you're really not scared
You're playin' with your life, this ain't no truth or dare
They'll kick you, then they beat you,
Then they'll tell you it's fair
So beat it, but you wanna be bad
Just beat it, beat it, beat it, beat it
No one wants to be defeated
Showin' how funky and strong is your fight
It doesn't matter who's wrong or right
Just beat it, beat it, beat it, beat it
No one wants to be defeated
Showin' how funky and strong is your fight
It doesn't matter who's wrong or right
Just beat it, beat it, beat it, beat it
No one wants to be defeated
Showin' how funky and strong is your fight
It doesn't matter who's wrong or right
Just beat it, beat it
Beat it, beat it, beat it
Beat it, beat it, beat it, beat it
No one wants to be defeated
Showin' how funky and strong is your fight
It doesn't matter who's wrong or who's right
Just beat it, beat it, beat it, beat it
No one wants to be defeated
Showin' how funky and strong is your fight
It doesn't matter who's wrong or right
Just beat it, beat it, beat it, beat it
No one wants to be defeated
Showin' how funky and strong is your fight
It doesn't matter who's wrong or right
Just beat it, beat it
Beat it, beat it, beat it
Beat it, beat it, beat it, beat it
No one wants to be defeated
Showin' how funky and strong is your fight
It doesn't matter who's wrong or who's right
Just beat it, beat it, beat it, beat it
No one wants to be defeated
Showin' how funky and strong is your fight
It doesn't matter who's wrong or right
Just beat it, beat it, beat it, beat it
No one wants to be defeated
Showin' how funky and strong is your fight
It doesn't matter who's wrong or right
Just beat it, beat it, beat it, beat it
No one wants to be defeated
Just beat it, beat it
Beat it, beat it, beat it
Spływaj
tłum. MJowitek
Usłyszał, żeby nie przychodził już tu
Nie chcemy widzieć Cię, najlepiej jakbyś znikł
Błysk w oczach czai się, ich słowa proste są
Więc spływaj, już spływaj
Uciekaj stąd, i lepiej zrób co się da
Nie chcemy widzieć krwi, więc nie bądź macho man
Ty twardy chcesz być, lecz zrób co się da
Więc spływaj, lecz Ty chcesz być tak zły
Już spływaj, spływaj
Nikt nie odejdzie bez słowa
Pokaż jak fajna, mocna Twa mać
Nie ma znaczenia kto rację ma
Więc spływaj, już spływaj
Więc spływaj, już spływaj
Chcą Cię tu dopaść, zatem zmykaj co tchu
Nie chcesz być jak dziecko, chcesz się liczyć tu
Chcesz żywy dalej być, lepiej zrób co się da
Więc spływaj, już spływaj
Musisz pokazać, że nie boisz się nic
Ty z życiem igrasz znów, a to nie zabawa
Skopią Cię i pobiją
To dla nich jest fair
Więc spływaj, lecz Ty chcesz być tak zły
Już spływaj, spływaj
Nikt nie odejdzie bez słowa
Pokaż jak fajna, mocna Twa mać
Nie ma znaczenia kto rację ma
Już spływaj, spływaj
Interpretare il testo!