Tekst tygodnia:
They Don't Care About Us
Album:
HIStory (1995)
Słowa, muzyka, produkcja, aranżacja, wokale: Michael Jackson
kfm- wersja brazylijska
kfm- wersja więzienna
Trochę historii:
New York Times twierdził, że utwór zawiera przesłanie antysemickie i rasistowskie jeszcze 15. czerwca 1995 roku, kilka dni przed premierą albumu. Artykuł wyróżnił słowa: "Jew me, sue me, everybody do me/ Kick me, kike me, don't you black or white me" i określił je jako "obelga". Jackson odpowiedział na zarzuty:
Pomysł, że te słowa uznano za niewłaściwe jest dla mnie bardzo bolesny i jest mylący. Utwór w rzeczywistości mówi o bólu, jaki niesie ze sobą uprzedzanie się do czegoś oraz nienawiść. Ma zwrócić uwagę na problemy społeczne i polityczne. Jestem głosem oskarżanych i atakowanych. Jestem głosem wszystkich. Jestem skinem, Żydem, czarnym, białym. Nie jestem tym, który atakuje. Chodzi o niesprawiedliwość wobec młodych ludzi i o sposób, w jaki system może ich nieuczciwie oskarżać. Jestem zły i wściekły, że można było to wszystko tak źle odebrać.
Kiedy pytano go innym razem o tekst w programie
Prime Time Live nadawanym w ABC News, Jackson powiedział:
Utwór nie jest antysemicki, ponieważ nie jestem rasistą... nigdy nie mógłbym być rasistą. Kocham wszystkie rasy.
Artysta również zauważył, że wielu z jego najbliższych współpracowników i przyjaciół jest Żydami (David Geffen, Jeffrey Katzenberg, Stephen Spielberg, Mike Milkin). Tego samego dnia, Jacksona wsparł jego menadżer i wytwórnia, którzy stwierdzili, że tekst jest "świetny", że dotyczył walki z uprzedzeniami i wyjęto go z kontekstu. Następnego dnia, dwóch ważnych przedstawicieli społeczności żydowskiej powiedziało, że próba Jacksona, by uczynić utwór krytyką dyskryminacji, odniosła odwrotny skutek. Wyrazili opinię, że tekst użyty w utworze był niedopasowany do nastoletniej publiczności, która mogła nie zrozumieć przesłania, dodając, że utwór jest zbyt dwuznaczny i niektórzy słuchacze mogliby go nie zrozumieć. Zgodzili się z tym, że Jackson miał dobre intencje i zasugerowali, by wydał odpowiednie oświadczenie w książeczce, dołączonej do płyty.
17 czerwca Jackson po raz kolejny publicznie przeprosił wszystkich, którzy poczuli się urażeni jego doborem słów. Obiecał, że kolejne egzemplarze albumu będą zawierać przeprosiny, lecz dwa miliony kopii albumu już zaczęto rozprowadzać. Artysta zakończył:
Chciałbym tylko, abyście wiedzieli, jak bardzo jestem oddany tolerancji, pokojowi i miłości i że przepraszam każdego, kto poczuł się urażony.
Następnego dnia, w swej recenzji
HIStory, Jon Pareles z
New York Times, pisał, że w "They Don't Care About Us" Michael zadaje kłam całemu swojemu katalogowi hymnów na cześć braterstwa z tym wybuchem antysemityzmu.
21 czerwca Patrick Macdonald z
Seattle Times skrytykował Jacksona, pisząc:
Być może żył pod kloszem, ale naprawdę nie znajduję żadnej wymówki, by użyć słów, takich jak "Jew me" czy "kike" w utworze pop, jeśli otwarcie nie napiszesz, że używasz ich jako wyraz sztuki.
Dwa dni później Michael zdecydował się (mimo kosztów), że wróci do studia i zmieni słowa na kolejne wydania albumu. "Jew me" i "Kike me" zostaną zastąpione "do me" i "strike me". Teledysk i niektóre wydania albumu wciąż zawierać będą oryginalne słowa, ale z głośnymi dźwiękami, które całkowicie je zagłuszą. Inni dziennikarze zauważyli, że New York Times przyczepił się do rasistowskich wyrazów w utworze, pomijając inne wyrażenia zawarte na albumie. Michael użył słowa "nigger" w "This Time Around", ale nie spotkało się to z zainteresowaniem mediów.
Utwór utrzymany jest w tonacji D-mol, z 88 beatami na minutę.
Piosenka uchodzi za jedną z najbardziej kontrowersyjnych kompozycji w dorobku artystycznym Michaela. Muzycznie wykorzystuje rytmikę i dynamikę stosowaną w utworach hip- hopowych. W utworze też pojawia się solo gitarowe i chór dziecięcy. Recenzenci stwierdzili, że Michael stukocze w piosence, pojawia się wiele trzasków, a utwór ma oryginalny chrzęszczący rytm, do którego dodano klaskanie i wycie policyjnej syreny w tle. W tanecznym beacie utworu dopatrywano się też loopów z naleciałościami reggae. Jeden z recenzentów uznał, że MJ w TDCAU brzmi jakby był bardziej osaczony, niż kiedykolwiek wcześniej.
Piosence kontrowersja zaszkodziła w Ameryce, odbijając się na sprzedaży. Wiele stacji radiowych odmawiało emisji utworu, dając początek trudności promocyjnych, z którymi Michael potem borykał się w swojej ojczyźnie aż do śmierci. Na świecie kompozycja stała się wielkim hitem, docierając we wszystkich państwach europejskich do pierwszej dziesiątki, a w Czechach, Węgrzech, Włoszech i Niemczech osiągając #1 (w samych Niemczech sprzedając się w nakładzie 500 tyś. egz.- status platynowy). Piosenka utrzymywała się w państwach europejskich na listach sprzedaży co najmniej przez 21 tygodni.
Single promujące album
HIStory w sumie osiągnęły nakład większy niż single do albumów
Thriller, Bad czy
Dangerous.
W 2006 roku singiel został wznowiony, w ramach wydawnictwa
Visionary.
W 2009 roku, po śmierci piosenkarza piosenka wróciła do top 20 w Europie.
W 2007 roku piosenka została uznana przez polskich fanów za najlepszy utwór z albumu
HIStory, a w roku 2010 za #2 najlepszy utwór solowy Michaela Jacksona.
Piosenkę Michael wykonywał na trasie
HIStory. Pojawiała się też w formie instrumentalnej, na krótko przed planowanym bisem.
Utwór też był pierwszym, który ujawniono z prób do trasy
This Is It. Na niej Michael demonstruje nowy układ taneczny, który dokładniej pojawia się w preludium do kompozycji, pod tytułem
The Drill.
Utworowi towarzyszą dwa różne krótkie filmy muzyczne. I tu pojawiły się kłopoty. Lokalne władze bez skutku usiłowały nie dopuścić do filmowania w Rio de Janeiro i Salvadorze. Bano się, że obrazy biedy mogą odbić się na turystyce i oskarżono Michaela o wykorzystywanie biedoty. Ronaldo Cezar Coelho, sekretarz stanu ds. Przemysłu, handlu i turystyki, domagał się praw do kontroli ostatecznej wersji wyprodukowanego filmu, mówiąc:
Nie rozumiem, czemu mielibyśmy wspierać filmy, które niczego nie wniosą do naszych wysiłków, by odmienić obraz Rio.
Niektórzy bali się, że sceny biedy i łamania praw człowieka zmniejszą szanse Rio, by stać się gospodarzem Igrzysk w 2004 roku. Inni wspierali zamysł Michaela, by zwrócić uwagę na problemy regionu, zauważając, że rząd wstydzi się swoich własnych porażek.
W czasie kręcenia teledysku Michael otoczony był tłumem rozentuzjazmowanych gapiów. Jedna kobieta przedarła się przez ochronę i uściskała artystę, który nie przestawał tańczyć. Inna kobieta skoczyła na Michaela z tyłu, wówczas MJ upadł i policja odciągnęła obie kobiety. Wszystko to znalazło się w ostatecznej wersji teledysku.
Państwo wysłało 1 500 policjantów i dodatkowo 50 obywateli pełniących funkcję ochroniarzy, by zabezpieczyć teren, na którym Michael Jackson kręcił swój film. Domniemywano, że artysta wchodził w układy z handlarzami narkotyków, by mieć dostęp do niektórych miejsc w slumsach.
W tej wersji TDCAU pojawiają się bębniarze z
Olodum, formacji artystycznej, mającej swoją siedzibę w Salvadorze w Brazylii. Jej założycielem jest Neguinho do Samba (wystąpił na płycie Paula Simona, zmarł na serce w 2009 roku). Olodum stworzył, by walczyć z rasizmem, podnosić samoocenę Brazylijczyków pochodzenia afrykańskiego i wszelkich innych społeczności zepchniętych na margines. Dzięki wystąpieniu w kfm MJ Olodum stało się znane w 140 krajach i przyniosło im międzynarodową sławę. MJ w kfm pojawia się też w koszulce z napisem
Olodum.
MJ zapytany o wybór Spike'a Lee na reżysera odpowiedział:
"They Don't Care About Us" ma w sobie ostrze, a Spike Lee sam zwrócił się do mnie. To piosenka mająca podnieść świadomość społeczną. To poniekąd protest song.. I myślę że Spike pasuje do tego idealnie.
Bębny w takim brzmieniu, jak w filmiku pojawiają się na płycie
The Gravity Jesse Cooka, w utworze
Olodum.
Michael był niezadowolony z tej wersji filmu promującego singiel i również ze Spike'iem Lee nakręcił drugą wersję w więzieniu w Nowym Jorku. Oprócz scen więziennych i MJ zakutego w kajdanki, pojawiają się sceny przemocy policji wobec Afroamerykanów, Ku Klux Klan, sceny egzekucji i ludobójstwa oraz innych przejawów łamania praw obywatelskich. Co ciekawe, w tej wersji nie widać Michaela w newralgicznych momentach, w których śpiewał kontrowersyjne słowa. W wersji emitowanej w mediach, pomimo wycięcia słów
kike i
Jew, można je odczytać z ruchu warg artysty.
Wersja więzienna, będąc bliższą gniewnemu i prowokującemu wydźwiękowi utworu miała zakaz emisji w MTV i innych stacjach telewizyjnych. Obie wersje doczekały się wydania na DVD dopiero w 2010 roku, na wydawnictwie
Vision.
W 2010 roku polscy fani MJ uznali brazylijską wersję kfm za najlepszy film promujący płytę
HIStory i #5 najlepszy kfm Michaela Jacksona. W tym samym zestawie wersja więzienna zajęła #14.
Lúcia Nagib w The New Brazilian Cinema, odniósł się do wersji brazylijskiej kfm:
Kiedy Michael Jackson zdecydował kręcić swoje nowe muzyczne video w slumsach Rio de Janeiro... Użył mieszkańców tych slumsów jako cząstkę tego wizualnego super- spektaklu. Kiedy tak naprawdę polityczny apel tam jest niejasny. Ciekawym aspektem strategii MJ jest jej owocność, jako że czyni on ubóstwo ludzi w państwach takich jak Brazylia widocznym, bez przywoływania tradycyjnej politycznej dyskusji. Kwestią problematyczną jest brak prawdziwej interwencji w konsekwencji.
W 2009 roku w Billboard opisano omawiany teren jako
przykład zachodzących zmian socjalnych i stwierdzono, że Jackson jest częściowo odpowiedzialny za te pozytywne zmiany.
źródło: wikipedia
mała pomoc w opisie- kaem
Tracklista singli:
U.S. and Japan Maxi Single
1 They Don't Care About Us 4:44
2 They Don't Care About Us (Charles Full Joint Mix) 4:56
3 They Don't Care About Us (Dallas Austin Main Mix) 5:15
4 They Don't Care About Us (Love To Infinity Walk In The Park Radio Mix) 4:46
5 They Don't Care About Us (Love To Infinity Classic Paradise Radio Mix) 4:14
6 They Don't Care About Us (Track Master's Radio Edit) 3:41
7 Rock With You (Frankie's Favorite Club Mix) 7:39
8 Earth Song (Hani's Club Experience) 7:55
UK Single
1 They Don't Care About Us (LP Edit) 4:11
2 They Don't Care About Us (Love To Infinity Walk in the Park Mix) 7:18
3 They Don't Care About Us (Love To Infinity Classic Paradise Mix) 7:55
4 They Don't Care About Us (Love To Infinity's Anthem of Love Mix) 7:46
5 They Don't Care About Us (Love To Infinity Hacienda Mix) 7:10
6 They Don't Care About Us (Dallas Austin Main Mix) 5:15
Visionary single
1 They Don't Care About Us (LP Edit) 4:11
2 They Don't Care About Us (Love To Infinity Walk in the Park Mix) 7:49
3 They Don't Care About Us (Music Video) 7:16
Skin head, dead head
Everybody gone bad
Situation, aggravation
Everybody allegation
In the suite, on the news
Everybody dog food
Bang bang, shot dead
Everybody's gone mad
All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us
Beat me, hate me
You can never break me
Will me, thrill me
You can never kill me
Jew me, sue me
Everybody do me
Kick me, kike me
Don't you black or white me
All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us
Tell me what has become of my life
I have a wife and two children who love me
I am the victim of police brutality, now
I'm tired of bein' the victim of hate
You're rapin' me of my pride
Oh, for God's sake
I look to heaven to fulfill its prophecy
Set me free
Skin head, dead head
Everybody gone bad
Trepidation, speculation
Everybody allegation
In the suite, on the news
Everybody dog food
Black man, blackmail
Throw your brother in jail
All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us
Tell me what has become of my rights
Am I invisible because you ignore me?
Your proclamation promised me free liberty, now
I'm tired of bein' the victim of shame
They're throwing me in a class with a bad name
I can't believe this is the land from which I came
You know I do really hate to say it
The government don't wanna see
But if Roosevelt was livin'
He wouldn't let this be, no, no
Skin head, dead head
Everybody gone bad
Situation, speculation
Everybody litigation
Beat me, bash me
You can never trash me
Hit me, kick me
You can never get me
All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us
Some things in life they just don't wanna see
But if Martin Luther was livin'
He wouldn't let this be
Skin head, dead head
Everybody gone bad
Situation, segregation
Everybody allegation
In the suite, on the news
Everybody dog food
Kick me, strike me
Don't you wrong or right me
All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us
All I wanna say is that
They don't really care about us
Oni nie przejmują się nami
tłum. Speed Demon
Łysy łeb, martwy łeb
Wszyscy są zepsuci
Irytacja, zdenerwowanie
Każdy oskarża każdego
W mieszkaniach, w wiadomościach
Każdy na każdego psioczy
Bang, bang, zimny trup
Wszyscy powariowali
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Bijcie mnie, nienawidźcie mnie
Nigdy mnie nie złamiecie
Zmuszajcie mnie, groźcie mi
Nigdy mnie nie zabijecie
Przeklinajcie mnie, pozywajcie mnie
Niech każdy mnie przeleci
Kopcie mnie, wyzywajcie mnie
Nie określajcie mojej rasy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Powiedzcie, co się stało z moim życiem
Mam żonę i dwójkę kochających dzieci
Jestem ofiarą policyjnego bestialstwa
Męczy mnie bycie ofiarą nienawiści
Odzieracie mnie z mojej dumy
Na litość boską
Z nadzieją czekam, aż niebiosa spełnią proroctwo
I mnie uwolnią
Łysy łeb, martwy łeb
Wszyscy są zepsuci
Trwoga, podejrzenia
Każdy oskarża każdego
W mieszkaniach, w wiadomościach
Każdy na każdego psioczy
Czarny człowiek, szantaż
Wrzuć swojego brata do celi
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Powiedzcie, co się stało z moimi prawami
Czy jestem przezroczysty, dlatego że mnie ignorujecie?
Wasze prawo gwarantuje mi wolność
Jestem zmęczony byciem ofiarą wstydu
Kategoryzują mnie jako tego złego
Nie mogę uwierzyć, że to ziemia, z której pochodzę
Naprawdę ciężko przychodzi mi powiedzieć
Rząd nie chce tego widzieć
Ale gdyby Roosevelt żył
To by do tego nie dopuścił, nie, nie
Łysy łeb, martwy łeb
Wszyscy są zepsuci
Irytacja, zdenerwowanie
Wszyscy się ze sobą procesują
Bijcie mnie, tłuczcie mnie
Nigdy mnie nie oczernicie
Uderzajcie mnie, kopcie
Nigdy mnie nie dostaniecie
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Niektórych rzeczy w życiu oni po prostu nie chcą dostrzec
Ale gdyby żył Martin Luther
Nigdy by do tego nie dopuścił
Łysy łeb, martwy łeb
Wszyscy są zepsuci
Problemy, segregacja
Każdy oskarża każdego
W mieszkaniach, w wiadomościach
Każdy na każdego psioczy
Bijcie mnie, tłuczcie
Ale nie próbujcie mnie oceniać
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Chcę tylko powiedzieć,
Że im tak naprawdę na nas nie zależy
Kilka dni temu dyskutowaliśmy nad "D.S.", gdzie Michael przypuścił atak na fałszywie oskarżającego go prokuratora. Tym razem zastanówmy się nad tekstem, który zawiera podobne elementy - fałszywe oskarżenia, fałsz władz.
Jak odnosicie się do oskarżeń o antysemityzm i rasizm, które rzekomo mają być wydźwiękiem utworu? Jak interpretujecie wskazane wersy?
Moje osobiste pytanie: czemu F.D. Roosevelt, do którego odnosi się w tekście MJ, jest tak popularny w Stanach Zjednoczonych, podczas gdy w Polsce uważa się go za zdrajcę po konferencjach Wielkiej Trójki, w których brał udział? Czemu to właśnie jego wybrał Michael jako symbol walki z rasizmem i uprzedzeniami?
Jak odbieracie ogólne przesłanie słów?
Interpretuj Tekst!