Tekst tygodnia:
Blood On The Dance Floor
Album: Blood on the Dance Floor: HIStory in the Mix (1997)
Słowa i muzyka: Michael Jackson, Teddy Riley
kfm- wersja podstawowa
kfm- wersja 8mm
kfm- Refugee Camp Remix
Trochę historii:
Piosenka została dedykowana Eltonowi Johnowi, który pomógł Michaelowi w okresie, kiedy odbywał terapię odwykową od leków przeciwbólowych w 1993 roku.
"Blood on the Dance Floor" zostało wydane jako pierwszy singel z albumu
Blood on the Dance Floor: HIStory in the Mix. Michael i Teddy Riley ukończyli prace nad utworem już w 1991, kiedy przygotowywali
Dangerous, jednak nie pojawił się on na tym nagraniu i wydano go dopiero w 1997 roku.
Recenzenci porównywali "Blood on the Dance Floor" z kompozycjami z
Dangerous. Inni zwrócili uwagę na wyraźnie agresywną tonację i styl wokalu.
Krótki film muzyczny do kompozycji opowiadał historię Susie, która uwodzi Jacksona w tańcu, po czym wyciąga nóż sprężynowy.
Był to jedyny utwór z albumu, wykonywany na trasie HIStory World Tour.
Teddy Riley wpadł na pomysł tytułu, kiedy Michael nagrywał ten utwór na
Dangerous w 1991 roku - jednak "Blood on the Dance Floor" nie znalazło się na trackliście. Teddy był zły, że Michael nie zadzwonił do niego, żeby "odkurzyć tę starą taśmę", dopóki nie zdał sobie sprawy, że kompozycja znajdzie się na
Blood on the Dance Floor: HIStory in the Mix. Producent chciał odświeżyć utwór przed umieszczeniem go na albumie.
Instrumenty pojawiające się w utworze to m.in. gitara i pianino, z których ostatni grany jest w specyficznym kluczu. Do utworu przypisuje się takie rodzaje muzyki jak rock, pop, house, dance, r'n'b, funk i New Jack Swing.
Neil Strauss z
New York Times zasugerował, że kobieta pojawiająca się w utworze - "Susie" - to metafora, oznaczająca AIDS.
The Dallas Morning News opisało "Blood on the Dance Floor" jako pełną gniewu opowieść o zemście kobiety. William Ruhlman z serwisu
Allmusic zauważył, że "Blood on the Dance Floor" to utwór Jacksona trzymający się tradycji "Billie Jean" i "Smooth Criminal", w których to
Jackson dyszał, sapał i wył jakieś nonsensy o wbijaniu noża.
"Blood on the Dance Floor" to jedyny utwór z albumu, który pojawił się w setliście HIStory World Tour. KFM do utworu wyreżyserował sam Michael oraz Vincent Paterson. Premiera odbyła się w "Top of the Pops" w Wielkiej Brytanii, 28 marca 1997 roku, kilka dni poprzedzających wypuszczenie kompozycji na singlu. Teledysk otwiera ujęcie noża sprężynowego, wbijającego się w graffiti - ociekające krwią serce z napisem "SUSIE i JA". Później Michael zaczyna tańczyć z kobietą - "Susie", która następnie stara uwieźć się go tańcząc na stole. Poprzez cały czas trwania filmiku Jackson pokazuje, że jest zainteresowany kobietą, którą gra Sybil Azur. Kobieta otwiera następnie nóż, kiedy zbliża się ostateczny taniec. Teledysk kończy ta sama scena, która go otwierała.
Zdobył brazylijską nagrodę za najlepszy teledysk roku. Istnieją dwie alternatywne wersje filmiku-
Refugee Camp remix (która została opublikowana na wydawnictwach
HIStory on film vol. II i Visionary) oraz wersja nakręcona na
kamerze 8mm (Paterson nakręcił nieopublikowaną, alternatywną wersję teledysku na 8 mm taśmie. Pisarz David Noh opisał go jako "ziarnisty, bardzo śmiały i seksowny jak cholera". Paterson miał powiedzieć, że Michaelowi strasznie się podobała ta wersja, ale szefom Sony nie i odmówili jej wypuszczenia).
O swoim doświadczeniu w pracy nad kfm Azur powiedziała: "Zadzwonił do mnie Vincent Paterson i powiedział, że chce, bym zagrała w 'Blood on the Dance Floor'". Miał mieć w sobie akcenty latynoskie, coś z mambo. Przyleciałam w kusej sukience do salsy, spodniach z siatki, butach na obcasie, włosy miałam upięte w kok z kwiatkiem. Byłam gotowa. Byłam gotowa stanąć przed kamerami. Nie, żeby producenci nie potrafili wyrazić tego, co lubią, albo dostrzec w kimś potencjał, ale to, co zrobiłam pozwoliło im na lepsze wyrażenie swojej wizji".
Utwór był światowym przebojem (poza Stanami Zjednoczonymi). W wielu krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Nowej Zelandii singiel osiągnął #1. W ojczyźnie artysty piosenka nie była przebojem, docierając do #42.
The New York Times opisał amerykańską promocję albumu jako "przygnębiającą", wydającą "przytłumione dźwięki" i "wprawiającą w zakłopotanie wielu ludzi z biznesu". Wytwórnia Michaela, Epic Records, odparła zarzuty, mówiąc że "Stoimy murem za tym albumem... Michael jest z pewnością jednym z naszych super-gwiazdorów i tak jest traktowany... Właśnie zaczęliśmy zajmować się albumem z naszymi światowymi kapeluszami na głowach".
The New York Times przyznał, że promocja albumu była silniejsza na arenie międzynarodowej, gdzie Michael cieszył się większą popularnością.
W 2006 roku singiel doczekał się reedycji, w ramach wydawnictwa
Visionary.
W 2008 roku polscy fani Michaela Jacksona uznali piosenkę
Blood On The Dance Floor za najlepszy utwór z albumu pod tym samym tytułem, a 2 lata później przyznali tej kompozycji #8 w rankingu najlepszych utworów Michaela Jacksona.
Tracklista:
UK single 1
1. "Blood on the Dance Floor" 4:11
2. "Blood on the Dance Floor" (TM's Switchblade Mix) 8:39
3. "Blood on the Dance Floor" (Refugee Camp Mix) 5:27
4. "Blood on the Dance Floor" (Fire Island Vocal Mix) 8:57
5. "Blood on the Dance Floor" (Fire Island Dub) 8:57
UK single 2
1. "Blood on the Dance Floor" 4:11
2. "Blood on the Dance Floor" (TM's Switchblade Mix) 8:39
3. "Blood on the Dance Floor" (Fire Island Vocal Mix) 8:57
4. "Dangerous" (Roger's Dangerous Club Mix) 6:55
US single
1. "Blood on the Dance Floor" 4:11
2. "Blood on the Dance Floor" (TM's Switchblade Edit) 3:22
3. "Blood on the Dance Floor" (Refugee Camp Edit) 3:19
4. "Blood on the Dance Floor" (Fire Island Radio Edit) 3:50
5. "Blood on the Dance Floor" (TM's Switchblade Mix) 8:39
6. "Dangerous" (Rogers Dangerous Club Mix) 6:55
iTunes EP
1. "Blood on the Dance Floor" 4:11
2. "Blood on the Dance Floor" (TM's Switchblade Edit) 3:22
3. "Blood on the Dance Floor" (Refugee Camp Edit) 3:19
4. "Dangerous" (Roger's Dangerous Edit) 4:41
EU single
1. "Blood on the Dance Floor" 4:11
2. "Blood on the Dance Floor" (Fire Island Vocal Mix) 8:57
3. "Blood on the Dance Floor" (TM's Switchblade Mix) 8:39
4. "Dangerous" (Rogers Dangerous Club Mix) 6:55
Visionary single
CD side
1. "Blood on the Dance Floor" – 4:14
2. "Blood on the Dance Floor" (Fire Island Vocal Mix) – 8:55
DVD side
1. "Blood on the Dance Floor" (video) – 4:15
2. Photo gallery
3. Enhanced with the "Blood on the Dance Floor" original and Refugee Camp remix versions' videos.
Lista płac:
* Written and composed by Michael Jackson and Teddy Riley
* Produced by Michael Jackson and Teddy Riley
* Engineered by Teddy Riley, Dave Way and Mick Gizauski
* Mixed by Mick Gizauski
* Vocal arrangement by Michael Jackson
* Keyboards and synthesizers: Teddy Riley and Brad Buxer
* Drum programming: Teddy Riley and Brad Buxer
* Digital systems programming: Matt Carpenter
* Additional engineering by Eddie DeLena and Andrew Scheps
* Assistant engineers: Rich July, Sam Curtis and Jon Mooney
uzupełnił kaem
She got your number
She know your game
She put you under
It's so insane
Since you seduced her
How does it feel
To know that woman
Is out to kill
Every night stance is like takin' a chance
It's not about love and romance
And now you're gonna get it
Every hot man is out takin' a chance
It's not about love and romance
And now you do regret it
To escape the world
I've got to enjoy that simple dance
And it seemed that everything was on my side
(Blood on my side)
She seemed sincere like it was love
And true romance
And now she's out to get me
And I just can't take it
Just can't break it
Susie got your number
And Susie ain't your friend
Look who took you under
With seven inches in
Blood is on the dance floor
Blood is on the knife
Susie got your number
And Susie says it's right
She got your number
How does it feel
To know the stranger
Is out to kill
She got your baby
It happened fast
If you could only erase the past
Every night stance is like takin' a chance
It's not about love and romance
And now you're gonna get it
Every hot man is out takin' a chance
It's not about love and romance
And now you do regret it
To escape the world
I got to enjoy this simple dance
And it seemed that everything was on my side
(Blood on my side)
It seemed sincere like it was love
And true romance
And now she's out to get me
And I just can't take it
Just can't break it
Susie got your number
And Susie ain't your friend
Look who took you under
With seven inches in
Blood is on the dance floor
Blood is on the knife
Susie got your number
And Susie says it's right
Susie got your number
Susie ain't your friend
(It's going down, baby)
Look who took you under
She stuck seven inches in
Blood is on the dance floor
Blood is on the knife
(It's going down, baby)
Susie got your number
You know Susie says it's right
It was blood on the dance floor
(Blood on the dance floor)
It was blood on the dance floor
(Blood on the dance floor)
It was blood on the dance floor
(Blood on the dance floor)
It was blood on the dance floor
(Blood on the dance floor)
And I just can't take it
The girl won't break it
Ooo...
Krew na parkiecie
tłum. Speed Demon
Ma już twój adres
Poznała się na twojej grze
Pozbawiła cię przytomności
Wariactwo
Odkąd ją uwiodłeś
Jak czujesz się
Wiedząc, że ta kobieta
Chce cię zabić
Każdy nocny wypad - liczysz na szczęście
Nie chodzi o miłość i romans
A teraz dostaniesz za swoje
Każdy maczo próbuje szczęścia
Nie chodzi o miłość i romans
A teraz wszystkiego żałujesz
Żeby uciec od rzeczywistości
Muszę rozkoszować się tańcem
A wydawało się, że wszystko było po mojej stronie
(Krew po mojej stronie)
Wydawała się tak szczera, jakby to była miłość
I prawdziwy romans
A teraz chce mnie dopaść
I już nie mogę tego znieść
Nie mogę tego przerwać
Susie ma twój adres
I Susie nie ma przyjaznych zamiarów
Spójrz, kto posłał cie do piachu
Z pomocą siedmiu cali
Krew jest na parkiecie
Krew jest na ostrzu noża
Susie ma twój adres
I Susie twierdzi, że robi dobrze
Ma już twój adres
Jakie to uczucie
Wiedzieć, że ktoś obcy
Pragnie cię zabić
Nosi twoje dziecko
To stało się tak szybko
Gdybyś tylko mógł cofnąć czas
Każdy nocny wypad - liczysz na szczęście
Nie chodzi o miłość i romans
A teraz dostaniesz za swoje
Każdy maczo próbuje szczęścia
Nie chodzi o miłość i romans
A teraz wszystkiego żałujesz
Żeby uciec od rzeczywistości
Muszę rozkoszować się tańcem
A wydawało się, że wszystko było po mojej stronie
(Krew po mojej stronie)
To wydawało się tak szczere, jakby to była miłość
I prawdziwy romans
A teraz chce mnie dopaść
I już nie mogę tego znieść
Nie mogę tego przerwać
Susie ma twój numer
I Susie nie ma przyjaznych zamiarów
Spójrz, kto posłał cie do piachu
Z pomocą siedmiu cali
Krew jest na parkiecie
Krew jest na ostrzu noża
Susie ma twój adres
I Susie twierdzi, że robi dobrze
Susie ma twój numer
I Susie nie ma przyjaznych zamiarów
(To przygnębia, mała)
Spójrz, kto posłał cie do piachu
Z pomocą siedmiu cali
Krew jest na parkiecie
Krew jest na ostrzu noża
(To przygnębia, mała)
Susie ma twój adres
I Susie twierdzi, że robi dobrze
To była krew na parkiecie
(Krew na parkiecie)
To była krew na parkiecie
(Krew na parkiecie)
To była krew na parkiecie
(Krew na parkiecie)
To była krew na parkiecie
(Krew na parkiecie)
Nie mogę tego znieść
Ona nie da mi spokoju
Ooo...
Od niepamiętnych czasów zastanawiało mnie, o co dokładnie chodzi w tym tekście, kto tak naprawdę w nim śpiewa, kto kogo zabił i czy ktoś w ogóle kogoś zabił. Michael ma pecha, bo uwodzi dziewczyny, a potem nie potrafi się ich pozbyć i niestety chcą mu zrobić coś złego, zamiast się cieszyć, że uwiódł je Król Popu (głupie!). Czy wina jest po stronie kobiety czy mężczyzny?
Jeśli kochacie Clinta Eastwooda (tak jak ja, a teraz po niedawnym przeczytaniu jego biografii, którą dostałem w prezencie, jeszcze bardziej) to na pewno znacie film "Zagraj dla mnie Misty" - jego debiut reżyserski, gdzie radiowy DJ uwodzi fankę swojej audycji z zamysłem, że ma być to miłość na jedną noc. Ona jednak myśli o tym inaczej i zaczyna się... jak uwolnić się od psychopatycznej kobiety? A może właśnie, powtórzę się, wina jest po stronie mężczyzn?
Nakala kutafsiri!
Feministkom dziękujemy