SKYWRITER
Premiera: 29 marca 1973 (USA), lipiec 1973 (UK)
Sprzedaż: ok. 2,8 mln (w tym 1,8 mln w USA); #44 Billboard, #15 R&B
* 1. Skywriter (Larson, Marcellino) – 3:08
* 2. Hallelujah Day (Perren, Yarian) – 2:46
* 3. The Boogie Man (Richards) – 2:56
4. Touch (autorzy: Sayer, Wilson; cover The Supremes z płyty Touch, 1971) – 3:00
5. Corner of the Sky (autor: Schwartz; z broadwayowskiego musicalu Pippin) – 3:33
6. Can't Quit Your Love (autorzy: Caston, Wakefield; cover The Four Tops z płyty Nature Planned It, 1972) – 3:12
* 7. Uppermost (Davis) – 2:26
* 8. World of Sunshine (Larson, Marcellino) – 2:45
* 9. Ooh, I'd Love to Be with You (Mizell, Mizell) – 2:49
* 10. You Made Me What I Am (The Corporation) – 2:50
* - piosenki napisane pierwotnie dla braci Jacksonów
Główny producent: Berry Gordy; inni: Jerry Marcellino, Mel Larson, Freddie Perren, Fonce Mizell, Deke Richards, Hal Davis, Sherlie Matthews.
Nagrań dokonano w latach 1972 - 73
Po trzech latach licznych sukcesów kariera Jackson 5 znacznie zwolniła. Zapowiedź kryzysu jawiła się już na Lookin' Through The Windows z maja 1972 r. - albumie znakomitym, lecz promowanym singlami niedocierającymi nawet do pierwszej dziesiątki list przebojów. Cztery miesiące później, po ciepłym przyjęciu solowego Ben, nastąpiło ostateczne załamanie. Niech o słabnącej pozycji Jacksonów w 1973 roku świadczy fakt, że wydany dwa tygodnie później kolejny album Michaela Music & Me ledwo dotarł do pierwszej setki najlepiej sprzedających się albumów w Stanach Zjednoczonych! W dodatku tylko jeden singiel ze Skywriter doszedł tam do 18. miejsca listy przebojów. Jeszcze gorzej miała się sprzedać tylko kolejna płyta Jacksonów...
Skywriter to też ostatni dziecięcy album Jacksonów - Michael wyraźnie dorastał, głos zaczął ulegać powolnym zmianom (co słychać już chociażby w Hallelujah Day), postępował też problem z repertuarem. Coraz dojrzalsi, piszący własne utwory bracia wciąż nie mieli możliwości decydowania o piosenkach, coraz ciężej było im się też identyfikować z materiałem przekazywanym im od muzyków z Motown. Musiało to rodzić frustracje; znamienne w tym wypadku jest to, że pozując na okładce z samolotem z początku XX wieku w tle, bracia mają bardzo poważne miny...
Corner Of The Sky, zaprezentowany podczas programu Soul Train i wydany na singlu jeszcze w październiku 1972 roku wraz z To Know z poprzedniej płyty, pierwotnie znaleźć miał się na płycie zespołu Frankie Valli And The Four Seasons; ostatecznie trafił do repertuaru Jackson 5 w wersji zaśpiewanej przez wszystkich pięciu braci. Piosenka trafiła ponadto do sponsorowanego przez Berry'ego Gordy'ego broadwayowskiego Pippin i wraz z wersją Johna Rubinsteina pojawiła się na albumie z muzyką do musicalu. Sam utwór nie namieszał jednak na listach przebojów, dochodząc ledwie do 18. miejsca na amerykańskiej liście przebojów i maksymalnie do 9. na liście R&B. Na całym świecie sprzedano zaledwie nieco ponad 550 tysięcy egzemplarzy singla, w tym 380 tysięcy w samych Stanach Zjednoczonych. Dla zespołu, którego piosenki jeszcze kilka temu rozchodziły się w nakładzie kilku milionów...
- Now there’ll be dancing in the street
This is the day we’ve been waiting for, yeah
Hallelujah day
Sing it, yeah
Premiera singla The Boogie Man przewidziana w Stanach Zjednoczonych w marcu 1974 r. (a więc... pół roku po premierze kolejnego albumu, Get It Together) nie doszła do skutku - nieliczne wydane kopie utworu dla stacji radiowych stanowią dziś nie lada gratkę dla kolekcjonerów. Piosenka wydana w Wielkiej Brytanii wraz z Don't Let Your Baby Catch You (z Lookin' Through The Windows) dotarła ledwie do... 58. miejsca. Wobec tak niskiego zainteresowania braćmi, czym prędzej zrezygnowano z promowania albumu.
Parę słów o niesinglowych utworach ze Skywriter:
- nagranie przeróbki Touch, mało popularnego singla The Supremes z 1971 r. z płyty o tym samym tytule, okazało się bodaj najbardziej kontrowersyjną decyzją Motown związaną z zespołem: ballada opowiada o... zaspokojeniu kobiety w łóżku. Nie przeszkodziło to jednak nikomu wrzucić nagrania jako b-side tytułowego utworu z kolejnej płyty Jackson 5
- podobny los spotkał I Can't Quit Your Love (cover The Four Tops), które znaleźć można również na singlach Whatever You Got, I Want w Stanach Zjednoczonych (październik 1974) i Forever Came Today (II połowa 1975) w Wielkiej Brytanii; sami Jacksonowie wykonywali utwór jeszcze w 1977 roku jako element jednego z odcinków swojego telewizyjnego programu.
- w tej samej serii znaleźć można również inną piosenką z albumu Skywriter - World Of Sunshine
- Ooh I'd Love To Be With You można znaleźć również na składance Soulsation! z 1995 roku jako wcześniej nieznany utwór; jest to oczywiście pomyłka.
Na jednej z wydanych w 2001 r. reedycji albumu (Two Classic Albums / One CD), album została zestawiony wraz Get It Together i wydany wraz z trzema bonusami - odrzutami z sesji nagraniowych tego okresu: Pride and Joy, Love's Gone Bad i Love Is the Thing You Need. Wszystkie te kompozycje można było odnaleźć już na mającej premierę w październiku 1975 r. płycie Joyful Jukebox Music.