Sprytny, zmyślny, w każdym calu tak dobry jak regularny produkt The Jackson 5. Ujmujący głos. Niewinny i zarazem w pełni profesjonalny. Fascynujący, a w końcu porywający - (Rolling Stone)
Korzystając z wielkiego sukcesu The Jackson 5, szef Motown Berry Gordy zebrał wszystkich liczących się aranżerów i kompozytorów w jego ekipie, by przysłużyli się solowemu debiutowi cudownego dziecka The Jackson 5, Michaela. W tym czasie wiele zmieniło się w dynamice Jacksona, głos jednak pozostał ten sam. Album przyniósł trzy hity: zaśpiewany z dziecięcym entuzjazmem cover "Rockin' Robin," "I Wanna Be Where You Are" Leona Ware'a i utwór tytułowy. Album jest różnorodny, a covery w wykonaniu Jacksona- "You've Got a Friend" i "Ain't No Sunshine" pokazują jego wszechstronne możliwości jako wokalisty. Płyta jest całe światy oddalona od zarażonego polityką "What's Going On" Marvina Gaye'a i ta introspekcja da potem wdzięk niektórym z najlepszych dzieł Stevie Wondera. Jednakowoż dzięki "Got To Be There" Gordy podtrzymał tytuł króla brzmienia młodej Ameryki jeszcze na kilka miesięcy - Rob Theakston (Allmusic)
Brzmi bardziej dojrzale [od Donny'ego Osmonda] w soulowych interpretacjach ballad "Wings Of My Love" i "You've Got A Friend". Trudno uwierzyć że ma tylko 13 lat. Poprzez swoją młodzieńczą werwę potrafi dać nam rozbujane numery - Derek Johnson
GOT TO BE THERE
Premiera: 24.01.1972
Sprzedaż: 3 200 000+
Wyniki na listach sprzedaży: #3 US Top R&B, #14 US Pop, #37 UK, #121 Francja
*1. Ain't No Sunshine ( Bill Withers) – XI.71
2. I Wanna Be Where You Are (Arthur "T-Boy" Ross, Leon Ware) – XI.71
3. Girl Don't Take Your Love from Me (Willie Hutch) – XI.71
4. In Our Small Way (Beatrice Verdi, Christine Yarian) – XII.71
5. Got To Be There (Elliot Willensky)– VI-VII.71
*6. Rockin' Robin' (Leon"Jimmie Thomas" Rene) – X.71
7. Wings Of My Love (Alphonso Mizell, Berry Gordy Jr., Deke Richards & Freddie Perren) – XI.71
8. Maria (You Wree The Only One) ( Lawrence Brown, Linda Glover, George Gordy, Allen Story) – VII-IX.71
*9. Love Is Here And Now You're Gone (Holland-Dozier-Holland; wykonywany wcześniej przez The Supremes) – XII.71
*10. You've Got A Friend (Carole King) – XI.71
*- covery
To pierwszy album solowy Michaela Jacksona. Płytę wydano w tym samym czasie, w którym inny chłopiec ze znanej rodziny też miał swój debiut fonograficzny. Oba dzieła były promowane niemal równolegle. Donny Osmond trafił na listy przebojów z Sweet & Innocent i Puppy Love. Got To Be There Jacksona (#8) i Hey Girl/I Knew You When Osmonda (#9) szły ramię w ramię na liście Hot 100 Billboardu 15. lutego 1972 roku, przy czym Michael za każdym razem osiągał o oczko wyższe pozycje na liście Billboardu. Rockin' Robin osiągnął miejsce 5., a Puppy Love #6; I Wanna Be Where You Are 27. pozycję, a Too Young Osmonda #28 (Michael nagrał potem też swoją wersję tego nagrania). Obaj też sięgnęli po covery.
Tym albumem Michael złamał tradycję Motown, nagrywając solową płytę, będąc wciąż członkiem macierzystego zespołu (Diana Ross, Smokey Robinson i David Ruffin musieli opuścić swoje grupy, zanim zaczęli poświęcać się solowej karierze).
Album znalazł się w 2009 roku w boksie Hello World: The Motown solo collection, który objął wszystkie solowe albumy Michaela Jacksona z okresu Motown.
Artykuły prasowe z okresu Got To Be There.
Single:
Got to Be There/Maria #4 (US R&B), #4 (US Pop), #5 (UK); #83 Australia
Wydany 7.X.1971(US); 3.01.1972 (UK)
Utwór pierwotnie był przeznaczony dla The Supremes, potem dla J5- w chórkach rzeczywiście pojawiają się pozostali bracia. Singiel sprzedał się w nakładzie 1.6 miliona w samych Stanach Zjednoczonych. Promowany w ojczyźnie w programie telewizyjnym Hellzapoppin. Piosenka pojawiła się w kreskówce z przygodami braci, w odcinku Michael in Wonderland. Wersję live można znaleźć na obu koncertowych wydawnictwach braci: Live in Japan! i Live At The Forum. Alternatywną wersję można znaleźć na krążku The Stripped Mixes. Potem piosenkę coverowali inni artyści: Chaka Khan w 1982 roku, Boyz II Men (2007), The Miracles, The Boys (1990). Istnieje też wersja jazzowa, głównie instrumentalna nagrana przez George'a Bensona (1993).
Rockin' Robin/Love Is Here and Now You're Gone #2 (US Soul), #2 (US Pop), #3 (UK)
Wydany 17.02.1972 (US);27.05.1972 (UK)
Największy przebój z płyty. Pierwotnie nie miał ukazać się na singlu- decyzję zmieniono kiedy DJe w całej Ameryce zaczęli grać to nagranie.
Kompozycja również pojawiła się kreskówce J5 (odcinek Who's Hoozis'). W USA nagranie było promowane przez Michaela w programach TV American Bandstand i Randce w Ciemno (Michaela dziewczyną była Latany Simmons). Nagranie bracia wykonali w programie TV The Jacksons, a wcześniej na koncercie w Meksyku w 1976 roku, wydanym na VHS. Wersja koncertowa znajduje się na koncertowym albumie J5, Live At The Forum.
I Wanna Be Where You Are/We've Got a Good Thing to Do #2 (US R&B), #7 (US Cash Box), #16 (US Pop), #87 (Turcja)
Wydany 2.05.1972 (US); NR (UK)
Trzeci z rzędu utwór Michaela, który trafił do top 20 Billboardu. Piosenka jest pierwszym dziełem kompozytorskim duetu Arthur Ross (młodszy brat Diany Ross) i Leon Ware. Wspólnie potem nagrali znany przebój Marvina Gaye'a, I Want You. Jest to jeden z najczęściej samplowanych i coverowanych piosenek Michaela. Po nagranie sięgali min. The Fugees, Marvin Gaye, Willie Hutch, Jason Weaver, Jennifer Lopez, Dusty Springfield, MC Lyte, Beyoncé, Chris Brown, Erykah Badu i inni.
Piosenka pojawia się w kreskówce J5, w odcinku Michael White. Utwór Michael promował w programie American Bandstand i na trwającym 5 dni Black Expo- koncercie Save The Children w Chicago, w 1972 roku. Wersje koncertowe pojawiły się na albumach J5 Live in Japan, Live At The Forum, na składance Save The Children. Nowa wersja, nagrana przez Jasona Weavera towarzyszyła ścieżce dźwiękowej do mini- serialu The Jacksons An American Dream. Po śmierci Michaela na płycie The Remix Suite, będącej hołdem dla artysty złożonym przez DJów znalazł się remix utworu.
Ain't No Sunshine/I Wanna Be Where You Are #8 (UK)
Wydany 3.07.1972 (UK); NR (US)
Zmienione wersje tego przeboju można znaleźć na składankach The Original Soul Of Michael Jackson i The Remix Suite.
To płyta, a ściślej rzecz ujmując okładka płyty Got To Be There, zainspirowała Michaela do noszenia kapelusza, który 10 lat później stał się jednym z jego znaków rozpoznawczych.Michael Jackson pisze:Jesienią 1971 roku nagrałem swoją pierwszą solową płytę, Got To Be There. Praca nad nią sprawiła mi wiele radości, a sama płyta nadal należy do moich ulubionych. To Berry Gordy doszedł do wniosku, że powinienem nagrać coś samodzielnie- i tak stałem się jednym z pierwszych solistów wytwórni Motown. Berry powiedział też, że jego zdaniem powinienem nagrać własny album. Po latach, kiedy to zrobiłem, przekonałem się, że miał rację.
Tłum Grażyna Woyda/Wyd. LiteryMichael Jackson pisze:W tym okresie doszło do drobnego konfliktu, który dobrze ilustruje walki, jakie musiałem toczyć jako młody piosenkarz. Kiedy młody człowiek ma wiele pomysłów, ludzie często uważają, że jest dziecinny i głupi. Był to rok 172, rok wielkiego sukcesu płyty Got To Be There. Pewnego dnia, podczas objazdu, powiedziałem do managera naszego tournee: Zanim zaśpiewam tę piosenkę, chcę wejść za kulisy i włożyć ten mały kapelusz, w którym jestem sfotografowany na okładce płyty. Kiedy widownia mnie w nim zobaczy, oszaleje z zachwytu. On jednak uznał, że jest to absurdalny pomysł, o jakim kiedykolwiek słyszał. Nie pozwolono mi tego zrobić, ponieważ ja byłem młody, a oni wszyscy doszli do wniosku, że moja koncepcja jest niemądra. Wkrótce po tym zdarzeniu Donny Osmond zaczął nosić bardzo podobny kapelusz podczas występów i publiczność w całym kraju była zachwycona. Cieszyłem się, że nie zawiódł mnie instynkt, bo wiedziałem, że mam rację. Widziałem, jak Marvin Gaye śpiewał piosenkę Let's Get It On w kapeluszu na głowie i jak widzowie szaleli z radości. Wiedzieli, jakie znaczenie ma ten kapelusz. Był on dodatkową atrakcją i przekazywał im coś, dzięki czemu mogli silniej przeżywać występ.
J. Randy Taraborrelli wspomina album tu i tu.
opis sporządził kaem