THRILLER Premiera: 1982.12.01
THRILLER - super audio CD Premiera: 2001
THRILLER - special edition Premiera: 2001.08.16
THRILLER - special edition (gold award) Premiera: 2006.11.10
THRILLER - 25th anniversary edition Premiera: 2008.02.12
1.
Wanna Be Startin' Somethin'
2. Baby Be Mine
3.
The Girl Is Mine
4. Thriller
5.
Beat It
6.
Billie Jean
7.
Human Nature
8. P.Y.T. (Pretty Young Thing)
9. The Lady In My Life
Taką samą tracklistę miała także wydana w 2001 płyta Super Audio CD. Wydana w tym samym roku edycja specjalna (wydana pięć lat później także w postaci złotej płyty) została wydana na złotej płycie z nową poligrafią i poprawionym cyfrowym dźwiękiem. Zawiera ponadto utwory:
-
Someone in the dark, nagraną w 1982 r. na potrzeby soundtracku do filmu
E.T., w którym Michael był narratorem
-
Billie Jean w wersji demo z 1981 r.
-
Carousel w wersji skróconej - utwór niewydany z sesji do
Thrillera
- kompletne nagranie głosu Vincenta Price'a zarejestrowanego na potrzeby utworu
Thriller
- wywiad z producentem Quincy Jonesem
- wywiad z tekściarzem Rodem Tempertonem
Co interesujące,
pierwotnie w reedycji - prócz innej, ciekawszej poligrafii - miały pojawić się wyłącznie utwory
Someone in the dark,
Carousel, głos Vincenta Price'a oraz
Got the Hots. Na 'premierę' tego ostatniego trzeba była poczekać aż siedem lat...
Edycja z 2008 r. została wydana z okazji 25-lecia premiery najlepiej sprzedającego się albumu wszechczasów. Tym razem bonusami na tej płycie są, tak jak w przypadku albumu
Blood on the dance floor, m.in. remixy z udziałem jednych z największych gwiazd sceny pop i r&b. Prócz płyty CD, pojawia się także płyta DVD z trzema teledyskami promującymi album oraz jeden z najsłynniejszych występów Michaela - premiera scenicznej wersji
Billie Jean zarejestrowana w maju 1983 r. dla wytwórni Motown. Singlami promującymi tę płytę jest odświeżona wersja
The girl is mine z will.i.amem, frontmanem zespołu The Black Eyed Peas oraz nowa wersja z
Wanna be startin' somehin', tym razem z udziałem Akona.
10. Vincent Price Excerpt
Dodatkowe 24 sekundy głosu Vincenta Price'a zarejestrowanego na potrzeby utworu Thriller
11. The Girl Is Mine 2008 (ft. will.i.am)
Remix wersji demo utworu - bez głosu Paula McCartneya, za to z wokalami frontmana The Black Eyed Peas
12. P.Y.T. (Pretty Young Thing) 2008 (ft. will.i.am)
Remiks wersji demo utworu, wcześniej umieszczonego na The Ultimate Collection, również z wokalem frontmana The Black Eyed Peas
13. Wanna Be Startin’ Somethin’ 2008 (ft. Akon)
Remiks wykonany przez ówczesną gwiazdę pop, wraz z nowymi wokalami Michaela Jacksona
14. Beat It 2008 (ft. Fergie)
Odświeżona wersja utworami z nowymi wokalami Fergie na zmianę ze starymi wokalami Michaela
15. Billie Jean 2008 (ft. Kanye West)
Remiks gwiazdy hip-hopu
16. For All Time
Utwór zarejestrowany podczas sesji do Dangerous - nieco zmieniona wersja 'wyciekła' do sieci parę lat wcześniej
17. Got The Hots
Tylko w wydaniu japońskim; utwór zarejestrowany podczas sesji do Thrillera
O THRILLERZE SŁÓW KILKA
Sesja nagraniowa do kolejnego albumu Michaela okazała o wiele bardziej wyczerpująca, ale z pewnością o wiele ciekawsza niż do
Off the Wall. Po raz kolejny producentem album został Quincy Jones; Michaelowi towarzyszyło także wiele ciekawych osobistości, wśród których warto wymienić chociażby Paula McCartneya (duet
The girl is mine na albumie Michaela oraz
Say say say i
The Man na albumie Paula,
Pipes of Peace), Freddiego Mercury’ego (dotychczas niewydany utwór
Victory oraz piosenki, które w zmienionych wersjach pojawiły się na albumach The Jacksons oraz wokalisty Queen -
State of Shock oraz
There Must Be More To Life Than This), Eddie Van Hallena (solówka w
Beat It), grupę Toto (kompozycja
Human Nature), czy siostry – Janet oraz La Toyę (ich głosy pojawiły się na utworze
P.Y.T.). Ponadto przy selekcji utworów na
Thrillera miał ich aż kilkadziesiąt, z których ostatecznie wybrano dziewięć. Cztery –
Wanna Be Startin’ Somethin’,
The Girl is Mine,
Beat It oraz
Billie Jean, wymyślił sam.
Wydany 1 grudnia 1982 r.
Thriller okazał się, zgodnie z oczekiwaniem Michaela, jego największym osiągnięciem. Co na to wpłynęło? Po pierwsze, uniwersalność albumu. Niemal każdy mógł znaleźć tu coś dla siebie. Dla fanów rocka był
Beat It, z solówką Eddie Van Hallena. Dla fanów jazzu –
The Lady in My Life. Ludzi białej rasy miał skusić z kolei duet z Paulem McCartneyem –
The Girl is Mine. Po drugie, teledyski. O ile za pierwszy wideoklip uznaje się
Bohemian Rhapsody grupy Queen, tak
Billie Jean,
Beat It oraz
Thriller okazały się o tyle przełomowe, że po raz miały zawartą także fabułę. Były to też pierwsze produkcje czarnego artysty, które emitowała nowa wówczas stacja MTV, przeznaczona jedynie dla białej publiczności. Po trzecie, sceniczna interpretacja
Billie Jean, po raz pierwszy zaprezentowana na uroczystości z okazji 25-lecia... wytwórni Motown. 16 maja 1983 r., gdy Michael ukazał wszystkim krok taneczny zwany moonwalkiem, za który Jackson zdobył gratulacje nawet od własnego idola – Freda Aistaire’a. To właśnie wtedy w Stanach Zjednoczonych zapanował niemal szał na punkcie Michaela Jacksona. Nie trzeba chyba dodawać, że z dnia na dzień modne stały się także białe skarpetki, choć zwany odtąd przez fanów Król Popu, nosił je od zawsze... Po czwarte, rekordowa ilość zdobytych nagród, przy czym warto wspomnieć chociażby o ośmiu statuetkach Grammy. Dotąd jeszcze nikt nie przekroczył tej liczby. Po piąta, trasa koncertowa Victory Tour, promująca co prawdę kolejną płytę The Jacksons
Victory (której swój udział Michael ograniczył zaledwie do duetu z bratem -
Torture, duetu z... Mickiem Jaggerem, kolejnym przebojem –
State of Shock oraz kompozycji
Be Not Always), lecz w rzeczywistości była to kolejna metoda promocji
Thrillera. Po szóste, siedem promujących album singli, z których trzy –
Billie Jean, Beat It oraz
Thriller, osiągnęły w Stanach Zjednoczonych status platynowy, a większość z nich trafiło na pierwsze miejsce Billboardu. Skutkiem tak udanej promocji okazało się sprzedanie
Thrillera w nakładzie 60 milionów egzemplarzy (104 miliony wg księgi rekordów Guinnessa z 2006 r.) w dniu dzisiejszym. Żadnemu artyście dotąd nie udało się nawet zbliżyć do tak wielkiego wyniku. Album przebywał w U.S.A. aż 37 tygodni na miejscu pierwszym w rankingu najlepiej sprzedawanych płyt, sprzedając się w ilości 28 milionów (28-krotna platyna w 2005 r.), a w Wielkiej Brytanii - 8 tygodni, ostatecznie sprzedając się w ilości 3,6 miliona egzemplarzy (11-krotna platyna). Równie interesujące wyniki sprzedaży
Thrillera osiągnięto m.in. we Francji (2,7 mln), Kanadzie (2,4 mln), Japonii (1,8 mln), Meksyku (1,7 mln) oraz Niemczech (1,5 mln). Ponadto
Billie Jean oraz
Beat it zamieszczone zostały na liście stu największych przebojów pop wg magazynu
Rolling Stone. Pierwszy utwór umieszczony został na wysokim, 5. miejscu; drugi na 22. W najnowszym rankingu najlepszych płyt wszechczasów również wg tego magazynu,
Thriller uplasował się na 20. miejscu.
Warto wspomnieć także o wymyśleniu w tym okresie przez Michaela Jacksona i Lionela Richie utworu
We Are The World, który w 1985 r. stał się wielkim przebojem, a zyski z sprzedaży singla przeznaczono na cele charytatywne.